Gå til innholdet

Når du skal flytte fra boligen din er det viktig å forlate den i god stand. Alle spor av at du har bodd der skal vaskes vekk, før den nye eieren tar over.

Mange er ikke klar over hvor mye tid og krefter en flyttevask tar, og blir overveldet over mengden arbeid som må legges ned. Da vil det lønne seg å få profesjonelle til å ta seg av flyttevasken for deg.

 

Flyttevasken krever mer enn du tror

Under flyttevask skal alle overflater, kriker og kroker rengjøres i alle rom i boligen. Alle skap og skuffer skal gås over, det skal vaskes bak komfyren, under badekaret og sluk. I tillegg skal luftventiler renses. Her må man sette av god tid slik at alle områder er gått over. Les mer om hva du må tenke på under flyttevask her.

Fordi man i flyttevasken tar for seg områder man vanligvis ikke er borti, vil man mest sannsynlig støte på mye skitt. Å skrubbe fett og matrester av vegg og gulv bak komfyren eller stikke hånden ned i et slimete sluk er ikke for «hvermansen». Flytting av tunge møbler og hvitevarer for å komme til bak, er heller ikke noe man skal ta lett på.

Ansetter du profesjonelle renholdere til å ta seg av flyttevasken for deg, er du sikret et godt resultat, og slipper å slite deg ut før du går i gang med flyttingen.

Les også: Slik får du baderomsflisene skinnende rene

 

Du kan risikere å måtte vaske på nytt

Det er fort gjort å ta noen svarveier når man vasker seg ut Profesjonelle renholdsfirmaer vet hvor det skal rengjøres under flyttevasken
av en solgt bolig. Man vil mye heller bruke tiden sin på å
komme seg videre til den nye eiendommen. Slik tankegang kan få konsekvenser. Det stilles strenge krav til en flyttevask, og dersom de nye eierne ikke synes rengjøringen er bra nok kan de be om utbedring. Da må man avlyse planene man hadde lagt, brette opp ermene og vaske det aktuelle området en gang til.

Det er også fort gjort å glemme å vaske over alt, fordi man ikke er vant med denne typen rengjøring. Du kan gjøre ditt aller beste, men likevel ikke få godkjent arbeidet fordi du har glemt å vaske mellom sprinklene på radiatoren eller på toppen av skapene på badet som nesten går helt opp til taket.

Setter du bort arbeidet til et godkjent renholdsfirma, vil det være deres ansvar å levere et arbeid opp til standarden. Skulle de nye eierne være misfornøyd med resultatet, tar firmaet ansvar for å ordne opp. Det gjør at du er fritatt ansvaret hva kommer til boligens renhold ved overtagelse.

Les også: Slik rengjør du en bolig der det har blitt røyket mye

 

Det er tryggere å la profesjonelle ta seg av rengjøringen

Mange kjøpere ønsker at boligen rengjøres med sterke kjemikaler, slik at det er ordentlig rent før de flytter inn. Vet man ikke hvordan å håndtere sterke vaskemidler riktig, kan det få konsekvenser for både helse og innbo. Et profesjonelt rengjøringsfirma har lang erfaring med hvilke kjemikalier som skal brukes hvor, blandeforhold og hvilke kombinasjoner som kan gjøre vondt verre eller i verste fall føre til skader. De har også alt utstyr som trengs, slik at gulv, vegger og tak behandles riktig, uten at det oppstår riper eller flekker. Da slipper du å bruke masse penger på midler og utstyr du aldri kommer til å bruke igjen.

Rengjøringspersonell vil i tillegg ha vært borti mye, og vet hvilke faresignaler å se etter hva gjelder vannlekkasje, mugg eller skadedyr i boligen. Når hele boligen rengjøres fra topp til tå vil de ha et godt overblikk over alle rommene, og kunne gi deg beskjed om noe ikke er som det skal. Det kan spare deg for problemer i fremtiden.

Les også: Derfor bør du sørge for at utearealet tar seg godt ut

 

Mer tid til å gjøre andre ting

Det er mye som skal fikses når overrekkelse og overtagelse av bolig finner sted. Før du kan gi ifra deg boligen må alle eiendeler demonteres, pakkes ned og merkes. Videre må eiendelene flyttes ut og inn i ny bolig der de pakkes opp, monteres og settes på plass igjen. Så finner flyttevasken sted der man gjerne vil bli ferdig så fort som mulig, og resultatet ofte blir seende ut deretter. Det er ikke vanskelig å forestille seg at man kan bli utslitt av mindre.

Å flytte kan for mange være svært frustrerende med tanke på mengden arbeidsoppgaver. Ansetter du profesjonelle til å ta seg av rengjøringen, vil du få mer tid til å gjøre alle de andre oppgavene som står i kø. Administrerer du tiden din godt får du til og med mer tid til å slappe av, noe som er gull verdt i en flytteprosess.

Les også: Fordelene ved å ansette profesjonell flyttehjelp

 

Klikk her for å ringe oss nå

(Telefon åpen mellom kl 08.00 – 17.00)