Gå til innholdet

Å vaske seg ut av boligen sin før noen andre overtar er ikke alltid en enkel prosess. Det er mye som skal gås over før en bolig er presentabel for de nye eierne, og det holder ikke med en rask søndagsvask.

Derfor har vi laget en liten oversikt over hva du må huske på under flyttevask.

 

Vask alle kriker og kroker

Under flyttevask gjelder det å vaske alle overflater du ser, samt der du vanligvis ikke vasker. Dette er dagen det skal rengjøres under badekaret, bak kjøleskap og komfyr. Selv garasjen skal se ryddig og presentabel ut. Her gjelder det å ta frem feiekosten og få bort alt støv som har samles seg opp gjennom årene.

Alt inventar du lar står igjen skal også skinne – skuffer og skap skal åpnes og gnukkes rene både innvendig og utvendig. Det skal tørkes støv av lister, karmer, brytere og kontakter. Vinduer og andre glassflater skal pusses på begge sider, sluk, kjøkken- og luftventiler skal renses og peisen skal tømmes.

Husk at det meste av møbler, esker og interiør må være fjernet fra boligen når flyttevaskingen pågår. Vegger og tak skal rengjøres med en tørrmopp, om ikke kjøper spesifiserer noe annet. Her må man ta hvor skittent det er inn i betraktning. Om du ikke har rengjort veggene på mange år må du gå grundigere til verks enn om de blir rengjort regelmessig.

Glem heller ikke uteområdet. Tomten skal se ryddig ut, oppkjørselen skal feies og visne blomster fjernes. Glem heller ikke å ta en titt på utgangsdør og husveggen rundt inngangspartiet. Det skader ikke å gå over med en klut også her.

Les også: Slik rengjør du en bolig der det har blitt røyket mye

 

Bruk riktige renholdsprodukter

Sett deg godt inn i hvilke produkter som passer til de ulike materialene, hva som tåler vann og ikke. Det er svært uheldig om man skulle klare å ødelegge et gulv fordi man bruker en våtmopp der en fuktig mopp er det man skulle benyttet seg av.

Våtmoppen bruker man på overflater som tåler vann og som må rengjøres grundig. Dette kan være på badet og vegger som er malt. Her er det viktig å ta medi betraktning at maling kommer i mange varianter ogriktigerenholdsprodukter derfor trenger ulik behandling. Om du ikke vet hva malingen du har brukt tåler kan du forhøre deg hos forhandleren.

På områder som ikke tåler mye vann, og som ikke er veldig skittent er en fuktig mopp eller en godt vridd opp klut det du bør benytte deg av. Dette er perfekt til vask av gulv i tre og parkett.

Tørrmoppen brukes på de områdene man ikke ønsker å lage skjolder, som på tak og vegger, samt materialer som ikke tåler fukt eller vann. Oljede og lakkerte gulv foretrekker tørrmopp. Dersom det skulle være flekker i et slikt gulv kan dette vaskes med en klut, men med forsiktighet og riktige produkter.

Hvilken såpe som benyttes er også viktig å vurdere. Samtidig er det ikke alltid såpe er det rette valget, noen ganger kan en mikrofiberklut fungere like bra eller bedre. Her er det lurt å forhøre seg med kjøper på forhånd, som vi tar for oss i neste punkt.

Les også: Slik får du baderomsflisene skinnende rene

 

Snakk med kjøper

Det er alltid lurt å ta en prat med kjøper før du setter i gang med flyttevasken slik at du vet hva planene deres er. Skal de male veggene er det lurt at de blir vasket med fettløsende vaskemidler. Taket skjolder lett når det rengjøres med våtmopp, så hvis det ikke skal males kan det være like greit å kun bruke en tørrmopp.

Forhør deg også om bruk av ulike kjemikalier. Om de som skal overta boligen er allergiske mot visse produkter vil mikrofiber være det foretrukne valg. Det kan også hende situasjonen er helt motsatt – at kjøper ønsker at du bruker sterke kjemikalier for å få det ordentlig skinnende og rent.

Hvis kjøper har planer om å rive eller pusse opp et rom så fort de flytter inn kan dette også være greit å vite. Da kan det hende at det rommet ikke trengs å vaskes like nøye som resten av boligen. Åpen kommunikasjon er alltid veldig lurt for begge parter.

Les også: Dette støtter du hvis håndverkeren jobber svart  

 

Ikke ta for lett på det

Å flytte er en strevsom prosess med mye jobb og lange dager på kalenderen. Etter mange timer med demontering, pakking, rydding og organisering av alt man eier slik at det kan fraktes videre, er de fleste ganske utslitt.

Det kan være fristende å ta litt lett på det og ikke gå like grundig til verks som man burde. Man ser vel ikke om det er blitt vasket bak komfyren når den likevel skal stå igjen? Kjøpere blir oppfordret til å ha en grundig inspeksjon av boligen når de overtar. Dette innebærer titting inn i skuffer og skap, å føre en finger over lister og karmer for å se etter støv, sjekking av sluk og inspisering av kriker og kroker under og bak diverse inventar.

Er ikke resultatet bra nok er det bare å finne frem vaskebøtta igjen. Når man vasker seg ut av boligen på egenhånd er det alltid fare for at det er noe man må gjøre om igjen. Ved å ansette profesjonelle til å ta seg av flyttevasken slipper du å være den som er ansvarlig for resultatet. Om det er noe som må gjøres om igjen er renholdsbyrået forpliktet til å ordne opp. Dermed slipper du å bruke tid og krefter på å gjøre jobben om igjen.

Les også: Derfor bør du sørge for at utearealet tar seg godt ut

 

 

Klikk her for å ringe oss nå

(Telefon åpen mellom kl 08.00 – 17.00)