Gå til innholdet

Å flytte fra et kontorlokale til et annet kan være en krevende jobb, om man ikke har planlagt godt nok. Her får dere noen tips og råd til hva som er lurt å huske på ved flytting av kontoret fra A til B.

 

Lag en detaljert kjøreplan 

Store arbeidsoppgaver krever mye planlegging for at utføringen skal gå smidig. Her gjelder det å sette seg ned og legge puslespillet så godt dere kan. Bestem hva som skal stå hvor i de nye lokalene, gå til innkjøp av flyttekasser og annet nødvendig flytteutstyr og fordel arbeidsoppgaver.

 

Tydelig ansvar

Ansvarsdelegering er viktig. Særlig om det er et stort kontorlokale med mange ansatte. Å gi mer ansvar til utvalgte personer innebærer at disse må være godt innsatt i planen for at flyttingen skal gå vellykket for seg. Det vil derfor være lurt å arrangere et allmøte hvor dere går gjennom alt som skal gjøres, hvordan best å gjøre det og innenfor hvilke tidsrammer.

 

Les også: Visste du at tepperens burde utføres årlig?

 

Hvor lang tid tar det?

Det er viktig at en timeplan utarbeides. Kan dere flytte på en vanlig virkedag eller må dere holde stengt? Om det viser seg at dere har dårlig tid, kan det hende det lønner seg å ansette noen som har erfaring med effektiv flytting.

 

Hvem skal pakke ned?

Finn ut om dere vil pakke ned alt av utstyr selv, eller om dere vil ansette profesjonelle til å ta seg av det. En smidig flytteprosess krever god og tydelig merking av esker slik at man vet hva som skal stå hvor i det nye lokalet. Skal de ansatte ta seg av dette selv, krever det et godt overblikk av ansvarshavende slik at alt går riktig for seg.

 

Les også: Fordelene ved å ansette profesjonell flyttehjelp

 

Ikke flytt søppel

Det er nok mye i det gamle lokalet dere ikke trenger å ta med dere videre. Vær kritisk når dere går gjennom gammelt utstyr slik at dere ikke tar med dere noe som er ødelagt, eller som kun tar opp unødvendig plass. Flytteprosessen er en god anledning til å få unna rot.

 

Hva skal man gjøre selv og hva bør vi få hjelp til?

Det er veldig individuelt hva virksomheten klarer å gjøre selv, og hva som må delegeres bort til andre. En stor bedrift vil nok ha større utbytte av å sette bort jobben enn å ta seg av det selv, mens en mindre virksomhet trolig vil klare mye av flyttingen selv. Flyttingen fra A til B anbefales å sette bort til profesjonelle, men selve pakkingen kan mange få til innad i bedriften.

 

Les også: Hva vil det si å være godkjent av Arbeidstilsynet

 

Hvor mye koster flyttevask av kontoret? 

Når alt av utstyr er pakket ned og kjørt over til den nye lokasjonen gjenstår det en viktig oppgave – nemlig hovedvasken. Da skal lokalene settes i stand i henhold til kontrakten, og det kan innebære alt fra utbedring av skader til vindusvask. Dette vil i de fleste tilfeller være en stor jobb som det vil lønne seg å engasjere noen til å ta seg av og pris avhenger nettopp av hvor stor jobben er. Her tar vi en prat med kundene våre for å kartlegge størrelsen på jobben og gi en best mulig pris – og så er det opp til dere hva dere takker ja til. 

 

Rydd og Vask er eksperter på flyttevask, nedvask og rydding. Vi kjører også bort avfall. Trenger dere hjelp til vask og rydding av kontorlokalet? Ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale. Vi kommer gjerne på gratis befaring.

 

Klikk her for å ringe oss nå

(Telefon åpen mellom kl 08.00 – 17.00)