Gå til innholdet

Når det blir kaldere i været opplever mange å bli snufsete, få vond hals eller å bli liggende rett ut med feber. Forkjølelse og influensa har for vane å manifestere seg i den kalde årstiden, da kroppen blir avkjølt og immunforsvaret reduseres. For en arbeidsplass, som er avhengig av friske ansatte for å fungere, er dette uheldig.

Å senke smittefaren mellom kolleger blir dermed viktig. Disse tiltakene kan bidra til å gjøre arbeidsplassen bedre rustet mot bakterier og virus.

 

1. Grundig renhold

Man kan være bærer av både influensa- og forkjølelsesvirus uten å vise symptomer. Har noen viruset i kroppen skal det dermed ikke mye til for å smitte andre. Derfor er det viktig at arbeidsplassen blir rengjort grundig med jevne mellomrom for å holde sykdom på avstand.

Kjøkken og bad er særlig viktig at rengjøres godt. Her er det avgjørende å benytte riktige renholdsmidler, samt være nøye med utskiftning av kluter for et godt resultat. Vær derfor nøye med å ansette et godkjent renholdsfirma der renholdsarbeiderne har fått grundig opplæring.

Det er også viktig at de dedikerte arbeidsplassene til de ansatte rengjøres godt. Tastatur, pult og kontorutstyr er noen av områdene der virus og bakterier samler seg opp til store smittekilder. Sørg også for at de ansatte har god tilgang til søppelbøtter. En høy standard for hygiene og renhold er avgjørende for et godt inneklima.

Les også: Hva vil det si å være godkjent av Arbeidstilsynet?

 

God håndhygiene reduserer smittefaren på arbeidsplassen2. God håndhygiene

Det skal ikke mer til enn å holde seg for munnen når man hoster, for så å ta på en gjenstand flere benytter seg av, for å videreføre virus og bakterier til andre. Basiller sprer seg derfor raskt på en arbeidsplass dersom håndhygienen til de ansatte ikke er god.

Veggmonterte dispensere med hånddesinfeksjon ved kjøkken og bad, små flasker med antibac i umiddelbar nærhet til de ansattes arbeidsstasjoner og antibakterielle servietter bidrar til en bedre håndhygiene. Dette minner de ansatte på å tenke på god hygiene, og bidrar til et større fokus på renslighet på arbeidsplassen.

 

3. Tepperens

Dersom arbeidsplassen har teppebelagte gulv må disse renses årlig. Heldekkende tepper er en grobunn for mikroorganismer, og manglende renhold kan påvirke de ansatte negativt. Mangelfullt renhold kan ifølge Astma- og Allergiforbundet gi eksem, hodepine og irritasjon i øyne, nese og hals, og er personen bærer av influensa- eller forkjølelsesvirus vil smittefaren på kontoret bli stor.

Tepperensen sørger for at fibrene i teppet rengjøres og fjerner smuss og støv som befinner seg langt ned i teppet. Et teppe som aldri blir renset vil ha store mengder støv og smuss i seg som virvler opp i luften når man går på det. Etter en tepperens vil ikke teppet lenger være mettet, og støvet vil holde seg i teppet. For at teppet skal holde seg slik krever dette regelmessig støvsuging og rengjøring, samt løsninger som hindrer at smuss blir dratt med inn utenifra. Her kommer neste punkt inn:

Les også: Ofte tett nese eller rennende øyne på jobb? Dårlig tepperens kan være grunnen.

 

Jevnlig matteskift senker smittefaren på arbeidsplassen 4. Matter i inngangspartiet

På vinterstid drar man med seg mye sand, salt, grus og vann utenifra. Når det ikke ligger en matte i inngangspartiet spres dette videre inn i lokalene. Skitt, smuss og støv innendørs gjør inneklimaet dårlig, og vil være særlig problematisk for de med astma og allergi. Som nevnt over kan dette bidra til å spre smitte.

Matter i inngangspartiet er en enkel, men effektiv løsning. Da legges mesteparten av smusset skoene drar med seg igjen i matten, fremfor å bringes med inn til arbeidsstasjonen. Matten må byttes regelmessig, spesielt i vintermånedene, slik at den ikke bli mettet av smuss og fungerer mot sin hensikt.

 

5. Hold orden

Å holde orden på arbeidsplassen vil være en stor bidragsyter i arbeidet for å holde det rent. Et ryddig lokale vil være enklere å manøvrere for renholdspersonell, og det vil være lettere for ansatte å holde arbeidsstasjonen hygienisk. Sørg derfor for å kjøre bort unødvendig utstyr og avfall som kun står og samler støv, og oppfordre de ansatte til å holde pulten fri for rot.

Les også: Bytte kontorlokale? Dette må dere huske på

 

6. Oppmuntre ansatte til å holde seg hjemme når de er syke

Det er ingen tvil om at den største årsaken til smitte er ansatte som er syke, men likevel tvinger seg på jobb. At ansatte velger å komme på jobb når de er syke blir av mange sett på som beundringsverdig, men konsekvensen er ofte mer negativ enn positiv. Syke ansatte risikerer å smitte andre, og på den måten skade bedriftens produktivitet.

Arbeidsgivere bør kanskje oppmuntre de ansatte til å bli hjemme når de er syke, og heller jobbe hjemmefra dersom de er friske nok. På den måten forhindrer man en epidemi på jobb og jobbhverdagen kan gå sin vante gang.

Ta kontakt med oss i Rydd og Vask dersom du er på utkikk etter et pålitelig renholdsfirma eller ønsker å få kjørt bort avfall. Vi kommer gjerne på gratis befaring.

 

Klikk her for å ringe oss nå

(Telefon åpen mellom kl 08.00 – 17.00)