Gå til innholdet

 

Når de ansatte kommer tilbake til jobb etter en juleferie med god mat, familieselskaper og feiring av det nye året er det fint å kunne gi dem en ren og hyggelig velkomst. Her er fem grep som kan iverksettes før de ansatte kommer tilbake til jobb på nyåret.

 

1. Tepperens av heldekkende teppe

Mange kontorlokaler har teppebelagte gulv gjennom lokalene for å redusere støynivået. Det anbefales rens av teppebelagte gulv på arbeidsplasser en gang i året for å unngå at teppet blir en grobunn for bakterier. Tepperens forhindrer opphopning av smuss som virvler opp i luften og pustes inn. Da unngår man at de ansatte kan få hodepine, eksem eller irritasjon i øyne, nese og hals grunnet fraværende rens, slik at arbeidsdagen kan fortsette uhindret. En tepperens gjennomføres når de ansatte ikke er på jobb, for eksempel i inneklemte dager i juleferien.

 

Les også: Ofte tett nese eller rennende øyne på jobb? Dårlig tepperens kan være grunnen

 

2. Skuring og boning av gulv og gulvbelegg

I lokaler med gulv av linoleum, vinyl, laminat eller stein, vil høy slitasje og lite vedlikehold etter hvert føre til at det beskyttende laget av voks eller polish slites bort. Når gulvene blir nedslitte vil de bli vanskeligere å rengjøre, bli fortere ødelagt og se gamle og slitte ut. Et gulv som stadig ser slitt og møkkete ut vil være et sjenerende skue for både besøkende og ansatte.

Med skuring og boning av gulvet blir den gamle polishen eller voksen fjernet, gulvet rengjort og et nytt beskyttende lag påført.

Resultatet er et gulv som enkelt kan rengjøres og holdes fint. Hele prosessen kan gjøres i løpet av en dag, så lenge forholdene ligger til rette for det.

 

Les mer: Hvorfor man bør skure og bone gulvene her

 

3. Vasking av vinduer

Regelmessig vasking av vinduene er en viktig del av rengjøringsrutinene. Møkkete vinduer kan fort bli et irritasjonsmoment for ansatte som gjerne løfter blikket fra arbeidsoppgavene for en variasjon i omgivelsene. Å se ut av vinduet og fokusere på noe som er langt unna er sunt for synet da øynene slapper av mest. 

 

Les også: Bytte kontorlokale? Dette må dere huske på

 

4. Bortkjøring av avfall og søppel

At arbeidsplassen er ryddig bidrar til å skape en bedre atmosfære. Over årene kan det fort hope seg opp mye gammelt utstyr, permer og ark som ingen er tjent med at blir liggende. Å bruke noen dager på rydde ut av gamle lagerrom og få kjørt bort avfall, vil gi de ansatte mulighet til å starte med blanke ark på nyåret.

 

Les også: Hva vil det si å være godkjent av Arbeidstilsynet?

 

5. Grundig rengjøring i Oslo

De fleste arbeidsplasser har daglig og ukentlig renhold som sørger for at alle fellesarealer er rene. Regelmessig renhold er viktig for å et godt inneklima, mindre smittefare og ikke minst trivsel. Samtidig tar slike ordninger som regel kun av seg det viktigste, som for eksempel gulv, pulter, bad og kjøkken.

Med en grundig rengjøring av hele arbeidsplassen før et nytt år starter, vil både lokalene og de ansatte ha et godt utgangspunkt for å gjøre sitt beste i det nye året. Å komme tilbake fra juleferien til en strøken arbeidsplass rengjort fra topp til tå, kan bidra til å gi de ansette en ny giv når startskuddet går av i januar.

Vi i Rydd og Vask hjelper deg gjerne med å gjøre arbeidsplassen klar for de ansatte når det nye året ringes inn. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale. Vi kommer gjerne på en befaring.

Klikk her for å ringe oss nå

(Telefon åpen mellom kl 08.00 – 17.00)