Gå til innholdet

At luften er frisk, gulvene rene og pulten støvfri er bare noe de ansatte skal forvente seg av arbeidsplassen sin. Det bidrar til å øke trivselen og fremmer et godt arbeidsmiljø.

Samtidig er det ikke alltid like enkelt å opprettholde et godt inneklima, når været er dårlig og de ansatte drar med seg våte og møkkete ytterklær til arbeidsstasjonen sin. Her er 5 tips til hvordan å unngå dette.

 

matter ved inngangspartiet på arbeidsplassen1. Matter ved inngangsparti

Matter ved inngangspartiet er en lur investering. Da vil mesteparten av smusset utenifra legges igjen på matten i stedet for å dras videre inn i lokalet. Særlig i månedene med mye regn og snø vil matter gjøre en stor forskjell. Regelmessig matteskift er avgjørende for at mattene skal ha ønsket funksjon. En skitten matte vil kun spre smusset ytterligere. Hvor ofte matten skiftes ut avhenger av sesongen og antallet mennesker som tar seg inn og ut av lokalet hver dag.

Bruk av matter beskytter også gulvene de ligger på. Det gjør at behovet for skuring og boning av gulvet ikke vil oppstå like ofte. Også teppebelagte gulv vil oppleve mindre slitasje dersom matter tar mesteparten av støyten ved inngangsparti.

Les også: Derfor bør man skure og bone gulvet

 

2. Dedikert område for sko og jakker

Mange arbeidsplasser lar de ansatte spasere inn med sko og ta med seg ytterklærne til arbeidsstasjonen sin. Dette er i mange tilfeller praktisk for de ansatte, men det vil ikke alltid være det beste for inneklimaet. Matter ved inngangspartiet hjelper mye, men ikke alle er like flinke til å tørke av seg på beina før de går inn. Smusset blir dermed med videre inn i lokalet, noe som er uheldig.

Et eget dedikert område for sko og jakker er derfor lurt. Her kan de ansatte sette fra seg uteskoene og bytte til innesko. Dette er særlig gunstig på vinteren da mange bruker store, tunge vintersko for å holde på varmen. Også ytterjakker drar meg seg skitt og bakterier utenifra. Ved å henge fra seg ytterjakkene ved inngangen i stedet for over stolen ved pulten, unngår man å puste inn støv og rask som har samlet seg på plagget.

Les også: Dette støtter du hvis håndverkeren jobber svart       

 

3. Daglig og ukentlig renhold

Regelmessig renhold av arbeidsplassen er avgjørende for et godt arbeidsmiljø. Da unngår man opphoping av smuss på områder med stor persontrafikk, samt senker smittefaren blant de ansatte. Særlig inngangsparti er viktig at rengjøres ofte.

Daglig eller ukentlig renhold sørger for at området rundt de ansatte alltid er rent. Ved å tørke over pulter, kontorutstyr og møbler jevnlig vil støvet og rusket holdes i sjakk. Dersom de ansatte går inn med sko og yttertøy er dette avgjørende for et godt inneklima.

Les også: Bytte kontorlokale? Dette må dere huske på

 

4. Årlig tepperens av teppebelagte lokaler

Er gulvet på arbeidsplassen teppebelagt må det gjennomføres
tepperens en gang i året. At teppet er møkkete vil ikke alltid kunne tepper på arbeidsplassen
oppdages med det blotte øyet, men etter et år vil det ha samlet seg opp mye skitt og støv i fibrene. Dette er ikke noe som kan fjernes med en vanlig støvsuger, her må en tepperenser som trenger ned i bunnen av teppet benyttes.

Et teppe som ikke rengjøres regelmessig vil til slutt inneholde en så høy konsentrasjon av støv at fibrene i teppet kan bli ødelagt. Da vil ikke støvpartiklene lenger holde seg i teppet, men virvle opp i luften de ansatte puster inn. Dette vil være særlig problematisk for de med astma og allergi. Blir det et vedvarende problem vil ikke utsatte ansatte
klare å gjøre jobben sin, noe som er negativt for hele arbeidsplassen.

Les også: Visste du at tepperens burde utføres årlig?

 

5. Mulighet for skifte av klær

Det er fort gjort at det skjer et uhell, om det så er en bil som spruter vann opp på fortauskanten der man går eller at man er uheldig å snuble i en sølepytt på vei til jobb. Mulighet for å ta en dusj og skifte til rene klær på arbeidsplassen er derfor lurt. På den måten unngår man å spre smuss fra klærne rundt seg, og verken den ansatte det gjelder eller kollegene vil skjemmes av for eksempel lukt.

Rydd og vask tar gjerne av seg det ukentlige eller daglige renhold på din arbeidsplass. Vi gjennomfører også tepperens og skuring og boning av gulv. Ta kontakt for en hyggelig samtale. 

 

Klikk her for å ringe oss nå

(Telefon åpen mellom kl 08.00 – 17.00)