Gå til innholdet

Når du har kjøpt deg en ny bolig, vil det mest sannsynlig være flere tunge gjenstander som skal med i flyttingen fra A til B. Spisebord, kommoder og fullstappede pappesker er bare noen av eiendelene som kan by på hodebry, når de skal løftes inn i flyttebilen og opp i annen etasje i nytt hus.

Da er det ikke så mye som skal til før uhellet er ute, særlig ikke om løfteteknikkene ikke er på plass. Her får du en liten innføring i hvordan å løfte riktig, slik at du ikke får ryggplager.

 

Posisjoner deg riktig

Utgangsposisjonen for et løft er vel så viktig som selve løftet. Det er avgjørende å stå nærme nok gjenstanden for et vellykket løft. Står du for langt unna vil ikke tyngden fordeles på de store muskelgruppene, men kun legge seg på den kroppsdelen som bærer. På den måten vil du bli fortere sliten og lettere få vondt.

Å stille seg på riktig side av gjenstandene før du løfter er lurt. Pass på at du kan gå rett frem, i stedet for å måtte snu deg for å komme deg dit du skal. Det sparer du krefter på. Dersom du ikke har mulighet til å stå i riktig posisjon med tanke på retningen du skal, må du ikke snu deg under selve løftet. Løft gjenstanden helt opp før du snur deg, for å unngå ugunstige vridningsbevegelser.

Les også: 6 ting du bør tenke på under flytting

 

Løfteteknikker er avgjørende for å unngå skaderHusk å løfte med beina, ikke ryggen

En feil mange gjør når de skal løfte tungt, er å legge all vekt på ryggen. Rette ben og bøyd rygg i kombinasjon med tunge løft er ikke særlig lurt.

Når du har stilt deg så nærme gjenstanden som skal løftes som mulig, sørger du for at beina står på lik linje med hverandre i skulderbreddes avstand. Bøy deretter hoftene og knærne. Ta et godt grep rundt gjenstanden med mest mulig av håndflaten, og len overkroppen over. Pass på at ryggen er rett før du dytter ifra med beina til du er i stående stilling, og hold ryggen rett under hele løfteprosessen.

Les også: Fordelene ved å ansette profesjonell flyttehjelp

 

Oppvarming kan hjelpe

Å varme opp før man går i gang med flyttingen er kanskje ikke så vanlig, men det er svært lurt. Oppvarmningen trenger ikke bestå av mer enn å flytte de letteste eiendelene først. På den måten venner kroppen seg til arbeidsoppgavene, og er bedre forberedt når det er tid for å ta tunge løft. Å gå rett på de tyngste gjenstandene når kroppen ikke er forberedt, kan ende i smerter det ikke er enkelt å bli kvitt.

Les også: Er det lurt å pusse opp før man skal selge?

 

Hva skjer om man ikke løfter riktig?

God løfteteknikk reduserer risikoen for skader. Særlig rygg og skuldre er utsatt. Strekk, delvis avrevne fiber i muskler og sener, totalt avrevne leddbånd og betennelser er noen av skadene et feil løft kan forårsake.

Husk at det kun tar ett øyeblikk før en skade foreligger, mens det kan ta lang tid før man er bra igjen. Ikke ta sjansen, løft riktig!

Les også: Med helsparkling av veggen starter du med blanke ark

 

Tips til deg som skal løfte tungt

  • Kjenn etter hvor tung gjenstanden er, og hvordan vektfordelingen er, før du løfter den. Det gjør at du kan forberede deg mentalt, og tilpasse løfteteknikken til gjenstanden. Er den tyngre på en side enn en annen, må den tyngste siden være nærmest kroppen.
  • Det er ingen skam å bruke hjelpemidler, snarere tvert imot. Det finnes mye utstyr som kan gjøre flytteprosessen enklere. Sekke- og trappetralle hjelper til på lange strekninger, hansker verner mot spisse kanter og vernesko beskytter tærne om du skulle minste noe.
  • Å være i fysisk god form er alltid en fordel når man skal løfte mange, tunge gjenstander. Ikke gå løs på en tung kommode før du er helt sikker på at du faktisk klarer å løfte den. Da er det bedre å spare ryggen og be om hjelp.

 

Rydd og Vask hjelper deg gjerne med alt, eller noe, av oppgavene en flyttejobb krever. Nedpakking, montering, fysisk flytting og bortkjøring av avfall er bare noen av oppgavene vi kan bistå med. Ta gjerne kontakt, så kommer vi på en uforpliktende befaring.

 

Klikk her for å ringe oss nå

(Telefon åpen mellom kl 08.00 – 17.00)