Gå til innholdet

Å flytte fra et kontorlokale til et annet kan være en krevende jobb, om man ikke har planlagt godt nok. Det er fullt mulig å gjennomføre en sømløs flytting, men det avhenger av god organisering gjennom hvert eneste ledd i prosessen.

Her får dere noen føringer på hva dere må huske på ved flytting av kontoret fra A til B.

 

Lag en detaljert kjøreplan

Store arbeidsoppgaver krever mye planlegging for at utføringen skal gå smidig. Her gjelder det å sette seg ned og legge puslespillet så godt dere kan. Bestem hva som skal stå hvor i de nye lokalene, gå til innkjøp av flyttekasser og annet nødvendig flytteutstyr og fordel arbeidsoppgaver.

 

Tydelig ansvar

Ansvarsdelegering er viktig, særlig om det er et stort kontorlokale med mange ansatte. Å gi mer ansvar til utvalgte personer innebærer at disse må være godt innsatt i planen for at flyttingen skal gå vellykket for seg. Det vil derfor være lurt å arrangere et allmøte hvor dere går gjennom alt som skal gjøres, hvordan best å gjøre det og innenfor hvilke tidsrammer.

Les også: Visste du at tepperens burde utføres årlig?

 

Hvor lang tid tar det?

Det er viktig at en timeplan utarbeides. Kan dere flytte på en vanlig virkedag eller må dere holde stengt? Om det viser seg at dere har dårlig tid, kan det hende det lønner seg å ansette noen som har erfaring med effektiv flytting.

 

flytte kontorlokaleHvem skal pakke ned?

Finn ut om dere vil ta dere av nedpakkingen av utstyr selv, eller om dere vil ansette profesjonelle til å ta seg av det. En smidig flytteprosess krever god og tydelig merking av esker slik at man vet hva som skal stå hvor i det nye lokalet. Skal de ansatte ta seg av dette selv, krever det et godt overblikk av ansvarshavende slik at alt går riktig for seg.

Les også: Fordelene ved å ansette profesjonell flyttehjelp

 

Ikke flytt søppel

Det er nok mye i det gamle lokalet dere ikke trenger å ta med dere videre. Vær kritisk når dere går gjennom gammelt utstyr slik at dere ikke tar med dere noe som er ødelagt, eller som kun tar opp unødvendig plass. Flytteprosessen er en god anledning til å få unna rot.

 

Hva skal man gjøre selv og hva bør man få hjelp til?

Det er veldig individuelt hva virksomheten klarer å gjøre selv, og hva som må delegeres bort til andre. En stor bedrift vil nok ha større utbytte av å sette bort jobben enn å ta seg av det selv, mens en mindre virksomhet trolig vil klare mye av flyttingen selv.

Flyttingen fra A til B anbefales å sette bort til profesjonelle, men ned- og oppakking kan mange få til innad i bedriften.

Les også: Dette støtter du hvis håndverkeren jobber svart 

 

Nedvask av kontoret

Når alt av utstyr er pakket ned og kjørt over til den nye lokasjonen gjenstår det en viktig oppgave – nemlig hovedvasken. Da skal lokalene settes i stand i henhold til kontrakten, og det kan innebære alt fra utbedring av skader til vindusvask. Dette vil i de fleste tilfeller være en stor jobb som det vil lønne seg å engasjere noen til å ta seg av. Vi i Rydd og Vask hjelper dere gjerne!

 

Klikk her for å ringe oss nå

(Telefon åpen mellom kl 08.00 – 17.00)